Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Fra model til virkelighed (Thy43)

Opgaven

På Museumscenter Hanstholm arbejder eleverne med størrelsesforhold og udregning af areal og rumfang på en model  inde på museet og den rigtige affyringsplatform udenfor.

Sådan gør du

1. Introduktion

Tal med eleverne om læringsmålene, og hvordan de skal arbejde med dem.

På Museumscenter Hanstholm præsenteres modellen indenfor og den rigtige affyringsplatform udenfor.

På grund af manglende plads ved modellen skal nogle af eleverne arbejde med andre opgaver i mellemtiden. Se forslag under "Kan suppleres med opgaver".

Hver gruppe på tre personer udstyres med hjælpemidler fra materialekassen, som kan lånes af Museumscenter Hanstholm. Se materialelisten under arbejdsark. 

 

2. Opmåling, udregning og tegning

Hver gruppe arbejder med opgaverne i "Elev-arbejdsarket". Se under Arbejdsark.

 

3. Afslutning 

Opsamling for hele klassen med sammenligning af regnemetoder, udregninger og resultater. Hvilke metoder brugte de forskellige grupper for at få et præcist resultat?

Fandt de frem til de samme resultater?
Diskuter hvorfor/hvorfor ikke?

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

1-2 timer på Museumscenter Hanstholm.

Forberedelse

Husk at aftale med Museumscenter Hastholm, hvornår I kommer.

Materialer:

  • 1 rulle murersnor
  • 5 stk. målebånd 
  • 10 stk. Møtrikker/hulsten
  • 2 stk. 45 m reb
  • 2 stk. vinkelmåler
  • 2 stk. vinkelviser med måler
  • 3 stk. sakse
  • 2 stk. lommeregner

Det er muligt at bestille en rundvisning af museets ansatte mod betaling. For skoler i Thisted Kommune er entre gratis.

Kan suppleres med opgaver

De tyske soldaters krig mod naturen (Thy44)

Minerydder (Thy48)

Aktivitet

  • Bevægelse
  • Inde
  • Ude

Opgavetype

  • Livet i Thy før
  • Livet i Thy nu og frem

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Skolefag

  • Historie
  • Matematik
  • Understøttende undervisning

Forslag til læringsmål i matematik efter 6. klassetrin:

  • Eleven kan gennemføre enkle modelleringsprocesser.
  • Eleven kan gengive træk fra omverdenen ved tegning samt tegne ud fra givne betingelser.
  • Eleven kan undersøge geometriske egenskaber ved rumlige figurer.
  • Eleven kan anslå og bestemme omkreds og areal.
  • Eleven kan anslå og bestemme rumfang.

Link til fælles mål for matematik på EMU.dk

Besøgssteder

  • Museumscenter Hanstholm

Link til kort med udeskolelokaliteter

Baggrundsviden

Eleverne skal have arbejdet med størrelsesforhold og målestok på forhånd.