Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Bliv en ørn til at tage dine egne naturfotos (Thy87)

Opgaven

I dette forløb skal eleverne lære at tage gode naturfotos. Et foto handler om at fange og fastfryse øjeblikket. Når man tager et foto, vælger du et bestemt udsnit og en bestemt synsvinkel af verden. Man fravælger derfor også en del. Derfor skal der tænkes nøje over, hvilke vinkler motivet på fotoet skal fotograferes fra. Det er det, som skal læres i dette forløb.

 

Sådan gør du

Forløbet er opdelt i tre dele: Skyd, rediger og præsenter.

I to-mands grupper skal eleverne fange øjebliksbilleder af naturen – meget gerne i Nationalpark Thy. Herefter skal eleverne lære at tage bevidste kunstneriske redigeringsvalg, og til sidst præsentere deres fotos og valg for hinanden.

Brug arbejdsark ”Skyd, rediger og præsenter – a255”.
Få hjælp til begrebsafklaringer i forhold til perspektiver og beskæring i arbejdsark ”Perspektiver og beskæring – begrebsforklaring a256”.

Som afslutning på forløbet, kan I deltage i ”Fotokonkurrence i Nationalpark Thy

 

Forløbet er lavet af Kulturrummet i samarbejde med Nationalpark Thy Klasseværelset.

Årstid

Hele året.

Tidsforbrug

4-8 lektioner.

Forberedelse

  • Inddel klassen i 2-mandsgrupper
  • I gruppen skal I bruge 1 smartphone eller iPad eller kamera pr. gruppe
  • Evt. overførselsstik til computer (smartphone-opladeren)

Kan suppleres med opgaver

Forløbet kan bruges alene, i forbindelse med forløbet ”Fotokonkurrence i Nationalpark Thy” eller som del to efter forløbet: ”Bliv en ørn til at analysere naturfotos”.

Aktivitet

  • Bevægelse
  • Inde
  • Ude

Opgavetype

  • Introopgaver
  • Livet i Thy nu og frem
  • Bliv en bedre formidler

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Skolefag

  • Billedkunst
  • Dansk
  • Understøttende undervisning

Fælles Mål billedkunst 3. – 5. klasse:

  • Eleven kan anvende farvernes virkemidler til at skabe en bestemt stemning
  • Eleven har viden om farvelære
  • Eleven kan inddrage omgivelserne i billedfremstilling

 Forslag til læringsmål

  • Eleverne kan tage velovervejede fotos med bevidsthed om perspektiver og beskæringer
  • Eleverne kan benytte digitale redigeringsværktøjer
  • Eleverne kan redigere egne fotos med bevidsthed om resultaternes forskellige udtryk