Opgaven
Målet med forløbet er:
- at give eleverne et indtryk af, hvad der er særligt og karakteristisk ved Nationalpark Thy med udgangspunkt i de to High5 hæfter med Pil og Storm.
- at eleverne kan koble arter og fænomener fra Pil og Storm bøgerne til konkrete lokaliteter i Nationalpark Thy.
- at eleverne overvejer hvordan de kan formidle high5 arterne til deres familie.
Eleverne skal undervejs tage fotos og notere i arbejdsark, hvilke High5 arter de oplever og hvor (og gerne hvilken naturtype, de oplever dem i). Ved hvert stop skal eleverne observere og undersøge stedet og notere de High5 fænomener, som de opdager.
Eleverne opfordres til at stille spørgsmål til underviseren om det de oplever.
Sådan gør du
Forløbet er opdelt i tre: Inde/ude/inde.
Hjemme i klassen:
Eleverne skal forberede sig hjemme, for at få mest muligt ud af busturen.
Eleverne introduceres til High5 bøgernes opbygning med fem temaer i hver bog, der hver i sær er konkretiseret via fem eksempler. Tag fx udgangspunkt i Flying5, som konkretiseres med de fem arter: Havørn, Natravn, Storspove, Sangsvane og Grågås.
Eleverne skal herefter løse nogle af quizopgaverne i hvert af de fem temaer.
Introducer eleverne til busturen. Gør eleverne opmærksom på, at transporttiden ikke er frikvarter, men at de får opgaver, som de skal løse undervejs.
Eleverne skal medbringe:
- Tøj og sko efter vejret. de skal ud af bussen flere gange
- Stor madpakke og vand.
- De to udleverede High5 bøger: ”Oplev naturen i Nationalpark Thy med Pil og
Storm” og ”I historiens spor med Pil og Storm”
- Blyant
- Logbog
- Kamera/smartphone
- Gerne også en kikkert
Busturen:
I arbejdsark ”Drejebog_high5bustur” finder du en drejebog for busturen med forslag til opgaver undervejs. Brug drejebogen som den er eller brug den som inspiration.
Hjemme i klassen igen:
Der er mulighed for, at lade eleverne formidle udvalgte high5 fænomener for hinanden.