Vi benytter cookies til at forbedre brugeroplevelsen.Læs mere om cookies

Bliv en ørn til at analysere naturfotos (Thy85)

Opgaven

I dette forløb skal eleverne i grupper udvælge naturfotos og analysere disse, og slutteligt fremlægge det for andre i klassen.

Det er vigtigt, at eleverne lærer at forholde sig kildekritisk til de fotos, de finder på nettet, og at de kan afkode afsenderen og evt. modtager samt hensigt med fotoet.

Derudover sætter forløbet også fokus på at analysere fotos ud fra klassiske billedanalytiske værktøjer.

 

Forløbet er lavet af Kulturrummet i samarbejde med Nationalpark Thy Klasseværelset.

Sådan gør du

1. Tal med eleverne om hvad de skal lære. Det kan fx være:

  • Eleverne kan søge og udvælge naturfotos ud fra både internettet og fotobøger med viden om afsender.
  • Eleverne kan forholde sig kildekritisk til, om fotoet må benyttes af andre.
  • Eleverne kan analysere og formidle analysen af et udvalgt foto ud fra analytiske værktøjer.

2. Inddel klassen i grupper på 2-3 personer.

3. Eleverne skal nu gå på jagt efter fotos på Internettet. Brug arbejdsark ”Gå på På jagt efter fotos - a253”. Find inspiration i arbejdsark ”Inspirations- og litteraturliste – a259”.

4. Herefter skal de valgte fotos analyseres. Der er foreslået to analyser i arbejdsark ”Analyse af foto a254”. Aftal med eleverne, om de skal benytte begge analysemetoder eller kun den ene.

5. Før eleverne skal præsentere deres foto og analyse, skal de forberede præsentationen. De kan præsentere billedet ved at lave en simpel digital præsentation, eller fortælle ud fra det billede i har valgt, hvis det er i en bog eller en folder.

6. Præsentation af foto og analysen af det for en anden gruppe.

7. Evaluer med eleverne og tal om, hvad de har lært.

Årstid

Hele året

Tidsforbrug

2-4 lektioner

Forberedelse

Der skal være en PC/iPad pr. gruppe

Fotobøger lånes og er klar i klassen (se Inspirations- og litteraturliste – a259)

Kan suppleres med opgaver

Forløbet kan med fordel bruges i forlængelse af eller start til klassisk billedanalyse i danskundervisningen.

Forløbet kan bruges alene eller som forberedelse til forløbet: ”Bliv en ørn til at tage naturfotos” og forløbet "Nationalpark Thy fotokonkurrence"

Aktivitet

  • Inde

Opgavetype

  • Introopgaver
  • Livet i Thy nu og frem
  • Bliv en bedre formidler

Mål 1.-10. klasse

Skole

  • Mellemtrin
  • Udskoling

Skolefag

  • Billedkunst
  • Dansk
  • Understøttende undervisning

Fælles Mål billedkunst 3. – 5. klasse:

  • Eleven kan analysere farvers virkning i billeder
  • Eleven har viden om farvers betydning i en kulturel kontekst
  • Eleven kan analysere synsvinklers betydning i billeder
  • Eleven har viden om fugle-, frø- og normalperspektiv

Forslag til læringsmål:

  • Eleverne kan søge og udvælge naturfotos ud fra både internettet og fotobøger med viden om afsender.
  • Eleverne kan forholde sig kildekritisk til, om fotoet må benyttes af andre.
  • Eleverne kan analysere og formidle analysen af et udvalgt foto ud fra analytiske værktøjer.

 

Fælles Mål dansk 7. – 9. klasse

  • Eleven har viden om metoder til fortolkning
  • Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog 

Fælles Mål billedkunst som valgfag

  • Eleven kan analysere billeder og billeders funktioner i forskellige kulturer.